Dlaczego warto stosować acerolę?

Dlaczego warto stosować acerolę?

Co to jest acerola?

Acerola to roślina pochodząca z tropikalnych regionów półkuli zachodniej. Powszechnie nazywana jest także wiśnią z Indii Zachodnich lub wiśnią z Barbadosu, prawda, że pięknie? 🙂

Owoce aceroli to jagody, trochę podobne do wiśni, od dawien dawna stosowane w medycynie ludowej, na takie dolegliwości jak biegunki, kaszel czy przeziębienia. Jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł kwasu askorbinowego i zawiera mnóstwo fitoskładników, takich jak karotenoidy, fenole, antocyjany i flawonoidy. Owoc ten zawiera ogromną ilość kwasu askorbinowego w zakresie 1500–4500 mg / 100 g, czyli około 50–100 razy więcej niż pomarańcza czy cytryna. 

Z czego jest znana acerola?

Acerola jest najbardziej znana ze swojego bogactwa w witaminę C. Z tego powodu jest często stosowana w leczeniu przeziębienia lub grypy lub w zapobieganiu im. Ma również właściwości antyoksydacyjne. Może być przyjmowana w celu wzmocnienia odporności.

Jakie są sprawdzone zalety aceroli?

Korzyści zdrowotne aceroli wynikają głównie z jej bogactwa w witaminę C. W badaniach nad różnymi owocami zawierającymi witaminę C i ich względnymi ilościami, acerola przewyższała całą resztę, zwłaszcza gdy uprawiano ją ekologicznie. Owoce mają większe ilości witaminy C niż nawet pomarańcze i truskawki, a prześcigają go tylko owoce dzikiej róży. 

Witamina C jest silnym antyoksydantem, ale też ma swój udział w regulacji ciśnienie, obniżaniu poziomu cukru we krwi oraz wchłanianiu wapnia i żelaza.

Bez odpowiedniej ilości witaminy C może się rozwijać niedokrwistość. Ta witamina buduje również kolagen i chroni błony śluzowe. Jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i pomaga organizmowi zwalczać infekcje i wirusy.

Jeśli spożywacie mało surowych warzyw i owoców, warto zadbać o dobrą podaż witaminy C. Acerola się do tego świetnie nadaje 🙂

Co zawiera acerola?

Acerola zawiera również duże ilości następujących składników odżywczych:

wapń

żelazo

niacyna (witamina B-3)

fosfor

ryboflawina (witamina B-2)

tiamina (witamina B-1)

 

Czy acerola ma skutki uboczne?

Można niejako „przedawkować” acerolę i niestety może się pojawić biegunka. Dlatego nie warto przesadzać z ilością (zapotrzebowanie na witaminę C to 75 mg w przypadku kobiet, mężczyźni – 90, kobiety karmiące 120 mg)

Jak acerola działa na skórę?

Ale acerola może być też stosowana zewnętrznie. Ma działanie ściągające, co może być pomocne w leczeniu wyprysków. Działa również przeciwstarzeniowo i lekko wybielająco. Może nawet mieć zastosowanie jako środek przeciwbakteryjny do płukania ust.

Jak stosować acerolę?

Acerolę można jeść na surowo lub gotowaną. Jest słodka i aromatyczna, lekko cierpka. Ale szybko się psuje niestety, dlatego warto ją stosować w formie naturalnych suplementów. Taki suplement w proszku jest dość popularny. Wyprodukowany z odwodnionego i sproszkowanego soku z aceroli, może być mieszany z napojami, koktajlami, sokami itd.

Mam dla Was propozycję pysznego koktajlu:

Zblendujcie:

Kiwi, 50 ml soku z aceroli albo łyżkę sproszkowanej, łyżeczkę miodu (albo syropu klonowego), mały kawałek korzenia imbiru, dodajcie do smaku soku z cytryny. Smacznego 🙂

Czy stosujecie acerolę? W jakiej postaci?

 

Bibilografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6098779/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814610014019

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814610001172

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-20612013000300022

https://www.researchgate.net/publication/326059807_Antioxidant_Properties_of_Acerola_Malpighia_Emarginata_Dc_and_Acerola_squash

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Skworcu.com.pl.

 

 

Dodaj komentarz