Dlaczego warto jeść kiszonki?

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Jeśli chcecie lepiej zadbać o Wasze bakterie jelitowe, bo przeszliście na przykład infekcję wirusem Covid 19, albo stosowaliście sporo antybiotyków, albo mieliście dużo stresu, albo po prostu odczuwacie na własnym brzuchu, że nic tam nie działa, tak jak trzeba, mam dla Was podpowiedź.

Co pomoże Wam lepiej zadbać o Wasze bakterie?

Kiszonki! To one pomagają w namnażaniu się naszych pożytecznych bakterii, dzięki czemu Wy odzyskujecie zdrowie 🙂 

Jak kiszonki działają na mikrobiotę jelitową?

Kiszonki to źródło bakterii LAB, czyli kwasu mlekowego (na przykład w kapuście kiszonej przoduje Lactobacillus Plantarum)

Ale kiszonki działają również antyutleniająco i antyrakotwórczo. Poprawiają odporność, wspierają osłabieniach, dostarczają nam witamin, między innymi A, z grupy B i C, kwasu foliowego, żelaza, potasu, magnezu itp.

 

Co i jak można kisić?

Kiszonki są bardzo proste do zrobienia. I można ukisić prawie wszystko. Najpopularniejsze są kiszone ogórki, ale warto spróbować też kiszonych rzodkiewek, pomidorów lub … grzyby 😉 

Warto pamiętać, że dodanie różnorodnych przypraw do kiszonek to nie tylko nadanie im smaku, ale również przedłużenie ich trwałości. Chodzi o to by się ukisiły, a nie spleśniały.

I tak na przykład marchewkę można ukisić z rodzynkami, imbirem, kurkumą i zielem angielskim; brokuły z chrzanem, a paprykę z listkami kaffiru i cynamonem.

A jeśli chcecie wspomóc odbudowę Waszej mikrobioty, może kiszony czosnek albo zakwas z buraków z koprem, czosnkiem i pieprzem? (znacie inne rodzaje niż czarny i czerwony? 😉 

 

 

Czy kiszonki są dozwolone na diecie Low Fodmap?

Jeśli chodzi o zawartość Fodmap, to kapusta kiszona jest Low Fodmap, dozwolona w pierwszej fazie diety w ilości 20 g (czyli 1 łyżka). Wiem, powiecie, że mało, ale zawsze coś 😉

Pozostałe kiszonki nie są przebadane. Ja zwykle zalecam w początkowej fazie diety Fodmap ograniczyć kiszonki, a potem próbować niewielkie ilości według własnej tolerancji.

Dajcie znać co kisicie 🙂 

 

Bibliografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4058509/ 

https://ods.od.nih.gov/fac…/Probiotics-HealthProfessional/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303846/

 

 

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Skworcu.com.pl.

 

Ten post ma jeden komentarz

  1. Klaudia

    Bardzo lubię kapustę kiszoną i ogórki kiszone, nigdy innych ukiszonych warzyw nie jadłam, ale kuszą mnie rzodkiewki:)

Dodaj komentarz