Dlaczego warto je艣膰 chia?

Dlaczego warto je艣膰 chia?

Lubicie nasiona chia? To jedne z super foods 馃檪聽 Zawieraj膮 sporo sk艂adnik贸w od偶ywczych nie tylko dla naszego organizmu, ale i dla m贸zgu.

Co to jest chia?

Nasiona chia to nasiona ro艣liny聽Salvia hispanica聽(spokrewnionej z mi臋t膮). Bardzo popularne w czasach Maj贸w i Aztek贸w. Ale do dzi艣 chia ciesz膮 si臋 nies艂abn膮cym i zas艂u偶onym zainteresowaniem.

Co zawieraj膮 nasiona聽chia?

Podaj臋 Wam ilo艣ci na 100g:

Kalorie:聽486

Bia艂ko:聽16,5 grama

W臋glowodany:聽42,1 grama

B艂onnik:聽34,4 grama

T艂uszcz:聽30,7 grama, w tym Omega 3:聽17,8 grama, Omega 6:聽 5,8 grama

Nie zawieraj膮 cukru ani glutenu 馃槈 ale za to ca艂kiem przyzwoit膮 ilo艣膰 cynku, witaminy B3 (niacyny), potasu, witaminy B1 (tiaminy) i witaminy B2 oraz wapnia, fosforu i聽 magnezu.

Dodatkowo,聽 nasiona chia maj膮 mn贸stwo antyoksydant贸w czyli przeciwutleniaczy. To w艂a艣nie one 聽zwalczaj膮 wytwarzanie wolnych rodnik贸w, kt贸re mog膮 uszkadza膰 cz膮steczki kom贸rek i przyczynia膰 si臋 do starzenia si臋 i chor贸b takich jak nowotwory鈥

Ale skupmy si臋 na b艂onniku.

Co to jest b艂onnik?

B艂onnik to po偶ywka dla naszych 鈥瀌obrych鈥 bakterii. Dzi臋ki niemu mog膮 si臋 namna偶a膰. My艣l臋, 偶e je艣li czytacie Brzuchomechanik臋 regularnie, to wiecie, jak bardzo wa偶ne jest zdrowie naszej mikrobioty jelitowej 馃檪聽 I w艂a艣nie mi臋dzy innymi b艂onnik to zapewnia.

Dzi臋ki fermentacji bakteryjnej b艂onnika powstaj膮 r贸wnie偶 kr贸tko艂a艅cuchowe kwasy t艂uszczowe (Short Chain Fatty Acids 鈥 SCFA), miedzy innymi kwas octowy, propionowy i mas艂owy. To one s膮 odpowiedzialne za wy艣ci贸艂k臋 (nab艂onek) jelitowy i dbaj膮 o jego szczelno艣膰, ale te偶 powstrzymuj膮 wzrost patogen贸w.

Bez b艂onnika nie ma prawid艂owego funkcjonowania jelit. A dzi臋ki chia mo偶emy dostarczy膰 go sobie w 艂atwy i 鈥 pyszny spos贸b 鈥 ale 聽o tym zaraz 馃檪聽

Jak je艣膰 chia?

艢wietne jest to, 偶e聽chia聽maj膮 wysokiej jako艣ci bia艂ko z niezb臋dnymi aminokwasami. Szczeg贸lnie wa偶na informacja dla os贸b dla diecie wegetaria艅skiej lub wega艅skiej. A wi臋c jak w艂膮czy膰 nasiona chia do codziennego menu?

Bardzo 艂atwo 馃檪

Mo偶na je je艣膰 na surowo, namoczy膰 w mleku/soku, dodawa膰 do owsianki聽, budyniu, smoothie lub do wypiek贸w.

Mo偶na nimi posypa膰 p艂atki,聽 jogurt, ale nawet kasz臋 z warzywami czy ry偶.聽聽Nasiona chia 艣wietnie s艂u偶膮 jako zamiennik jajek albo zag臋szczacz do sosu

M贸j ulubiony spos贸b to deser z聽chia. Zalewam 2 艂y偶ki nasion mlekiem ro艣linnym i po nap臋cznieniu dodaj臋 owoce, wi贸rki kokosowe, bakalie i zajadam 馃檪聽

Jecie nasiona chia? Ciekawa jestem w jakiej formie najcz臋艣ciej 馃檪聽

A nasiona chia mo偶ecie zakupi膰聽tu聽(rabat na has艂o: brzuchomechanika)

Artyku艂 powsta艂 we聽wsp贸艂pracy ze聽sklepem聽Skworcu.com.pl

Bibliografia:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24811150/

https://link.springer.com/article/10.1007/BF02542169

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC47258/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0023643808001345

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23240604/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21339125/

Dodaj komentarz