Co to jest dieta Fodmap?

Co to jest dieta Fodmap?

Macie stwierdzony Zespół Jelita Drażliwego (IBS)? Przez stwierdzony rozumiem badania od stóp do głów, aby wykluczyć inne choroby. Jeśli tak, to warto wprowadzić dietę Fodmap. Przedstawiam Wam tą pierwszą i chyba najbardziej popularną dietę.


Pamiętajcie jednak, że ta dieta nie „leczy” IBS, jedynie łagodzi objawy.


Dieta FODMAP składa się z 3 faz:


PIERWSZA FAZA – Trwa od 2 – 6 tygodni. 

Jemy tylko to, co zawiera minimalne lub żadne ilości tzw. FODMAPów czyli w skrócie mówiąc pokarmów bez:

-fruktozy, galaktozy, glukozy – jabłek, mango, wiśni, miodu i syropu glukozowo-fruktozowego, którego i tak nie polecałabym Wam tykać nawet palcem u nogi 🤣

-Laktozy – nabiał

-Fruktanów – pszenica, czosnek, cebula itd.

-Galaktanów – warzywa strączkowe

-Polioli – są w grzybach, selerze, awokado, ale to też popularne słodziki– erytrol, ksylitol, sorbitol (np. w gumach do żucia, suszonych owocach, słodyczach)

Sporo rzeczy trzeba wyeliminować – możecie sobie wyobrazić jakie niekorzystne skutki może mieć przedłużanie tej fazy.


DRUGA FAZA – trwa kolejne 6 – 8 tygodni

Ponownie wprowadzamy problematyczne wcześniej pokarmy do codziennej diety.

Ale uwaga! Nie robimy tego na hura, bo dawno nie jedliśmy jabłek i po prostu musimy ich zjeść kilo, teraz, zaraz 🤣 Każdą z wcześniej wymienionych grup wprowadzamy osobno i po jednym produkcie. I uważnie obserwujemy co się dzieje, przez dzień czy dwa. Cały czas trzymamy się zasad z pierwszej fazy i jeśli jest ok, dodajemy następny produkt. 

Brzmi trudno? No, super łatwe to nie jest i wymaga planowania, a najlepiej rozpisania sobie wszystkiego co jemy.


TRZECIA FAZA
To po prostu personalizacja – po tych minimum dwóch miesiącach powinniście mieć obraz tego co Wam szkodzi. Starajcie się jeść jak najbardziej różnorodnie, unikając tylko tych produktów, które są bardzo problematyczne. I dążyć do wprowadzenia jak największej ilości produktów.

Pamiętajcie,  że tolerancja FODMAP może się zmieniać z upływem czasu, więc jeśli istnieją również produkty, których nie tolerujecie, spróbujcie ponownie za kilka miesięcy, aby sprawdzić, czy coś się zmieniło.


DODATKOWO:

Trzy rzeczy, które niekoniecznie Wam się spodobają 🙂 

– podjadanie i oszukiwanie na diecie Fodmap przynosi efekt – noooo, jakby to ładnie ująć, 🤣 – żaden. Dieta nie zadziała.

– najlepiej dietę przeprowadzać pod okiem dietetyka/lekarza

– niestety nie zawsze Fodmap działa -nawet jeśli nie oszukujemy. Dlaczego? To temat na kolejny artykuł

To w dużym skrócie opis diety FODMAP. Jeśli macie jakiekolwiek pytania, piszcie w komentarzach. A może podzielicie się swoimi doświadczeniami z dietą Fodmap?


W dalszych artykułach możecie poczytać:

Dieta Fodmap – praktyczne porady

Dieta Fodmap – zamienniki

Jak diagnozować IBS

Jak leczyć IBS

Co jeść przy Zespole Jelita Drażliwego

Sposoby na IBS

Przepisy w diecie Fodmap

Psychika a IBS

 
 

Ten post ma 2 komentarzy

Dodaj komentarz