Jak zrobić smaczną sałatkę?

Jak zrobić smaczną sałatkę?

Jeśli szukacie pomysłu na smaczną i zdrową sałatkę, zapraszam Was na poradnik sałatkowy. Dzięki niemu krok po kroku stworzymy nieskończoną liczbę kombinacji. Szczególnie przydatny, gdy chcielibyście zrobić sałatkę ale nie znudziły się Wam już tradycyjne połączenia 

Jak zrobić sałatkę krok po kroku?

OTO GOTOWY PORADNIK

📍KROK 1:

Wybierzcie bazowe warzywa. Oto możliwości:
– sałata masłowa
– sałata rzymska
– roszponka
– rukola
– szpinak, w szczególności baby
– sałata lodowa
– radicchio
– cykoria
– jarmuż
– mniszek

Wszystkie rodzaje sałaty są Low Fodmap. Sałata jest niskokaloryczna, zawiera błonnik, kwas foliowy, luteinę, witaminy, między innymi C i K  Polecam wymieszać kilka rodzajów sałaty!

📍KROK 2:

Dodajcie trochę białka, np.:

– kawałek ugotowanego/grillowanego bez tłuszczu/pieczonego kurczaka/indyka z wolnego chowu bez antybiotyków
– kawałek ryby ugotowanej na parze/upieczonej w piekarniku
– jajko –
– garść strączków – jeśli Wam nie szkodzą w IBS
– owoce morza

📍KROK 3

Dodajcie węglowodanów (opcjonalnie)

– ryż – polecam czarny, czerwony, brązowy – są o niebo lepsze, zdrowsze i bardziej wartościowe niż biały. Czarny ryż np. zawiera aż 18 aminokwasów!!
– makaron bezglutenowy – gryczany, kukurydziany, z ciecierzycy itp.
– komosa ryżowa – dodam, że nie jest zbożem, a do tego ma duuuuużo białka
– kaszę – gryczaną lub jaglaną
– słodkie ziemniaki/bataty

📍KROK 4

Czas na dodatek
orzechy – garść jest Low Fodmap
nasiona, pestki – słonecznik, dynia, chia, wiórki kokosowe
– siemię lniane mielone
– kiełki
– rzeżucha
– owoce i inne warzywa, np. pomidory, rzodkiewka, ogórek, itp.
– zioła i przyprawy – zielona pietruszka – prawdziwe bogactwo witaminy C – polecam zawsze! ; bazylia, szczypiorek, mięta, świeża kolendra, kurkuma, imbir,

📍KROK 5 

Zróbcie sos. Jest totalnie niezbędny. Witaminy ADEK rozpuszczają się w tłuszczach, więc nie bójcie się tej odrobiny, która się tu pojawi 🙂

– Olej lniany tłoczony na zimno – można dodać odrobinę miodu, soku z cytryny i musztardy
– Oliwa z oliwek – można zmieszać z odrobiną kurkumy; albo z sokiem z cytryny
– ocet balsamiczny
– olej z nasion kolendry
– Olej z pestek dyni
– Pesto z bazylii i orzechów

Teraz wystarczy wybrać po kilka składników z każdego punktu, co trzeba umyć, sałatę poszarpać (nie kroić!), wymieszać sos i zajadać na zdrowie! 🧡

A Wy jakie sałatki robicie? Pochwalicie się w komentarzach? 🙂 

Dodaj komentarz